Soosavond; welke brandstof is geschikt voor Klassieker?
Brandstof in klassieke auto s, dat was het onderwerp op de soosavond in juni. Siem heeft ons in een referaat meegenomen in de verschillende soorten brandstof die er zijn en de betekenis ervan voor klassieke auto’s.
In het verleden konden we bij het tanken kiezen uit ¨normaal ¨ en ¨super¨. Oftewel benzine met octaangehalte 95 of 98. Een lager octaan gehalte betekent een snellere ontbranding. Als je auto ingeregeld is voor een octaangehalte 98, dan kan ie ook op 95 goed lopen, maar dan moet de ontsteking iets anders worden afgesteld.
In de vorige eeuw werd er lood aan de benzine toegevoegd om daarmee de klepzittingen te beschermen. Lood is niet zo gezond voor de menselijke longen en daarom wordt dit niet meer toegevoegd aan de brandstof. De kleppen slijten hierdoor wat sneller, maar door de weinige kilometers die de meeste klassiekers rijden zal dit niet zo gauw tot problemen leiden. Je kunt er rustig een 50. 000 km mee rijden voordat een kop revisie in zicht gaat komen. Maar als je het perfect wil doen kan een loodvervanger toegevoegd worden.
Er wordt bij de benzine een 15% bio brandstof bijgemengd. Dit is ¨hernieuwbaar¨ en vermindert dus de de afname van de fossiele voorraad. In de vakantie vinden we het wel mooi om te rijden tussen die gele koolzaad velden, maar als je in een deel van de wereld woont waar voedsel schaars is heb je natuurlijk liever dat er gewoon graan verbouwd wordt. Die biobrandstoffen zijn slecht voor de rubber delen in het brandstofsysteem. Ook de tankbekleding wordt erdoor aangetast. Aangeraden wordt om ´s winters de tank helemaal vol te doen zodat er geen condens kan blijven zitten die het roestduiveltje stimuleert. Of het hele systeem aftappen en leeg laten staan. De moderne benzine veroudert erg snel en het is niet raadzaam om een tank langer dan een jaar te bewaren.
Dieselolie ontbrandt bij 350 graden, niet eerder. Door de diesel in te spuiten en onder druk te brengen ontstaat verbranding. In de oudere diesels was de druk ongeveer 50 bar, maar in de moderne techniek wordt de druk opgevoerd tot meer dan 2000 bar. Dat is zo hard dat het genoeg druk is om zelfs glas mee te snijden. Vandaar dat de techniek zo gevoelig is voor afwijkingen in de brandstof. Een beetje water of een liter benzine in een tank diesel kan tegenwoordig een motor zwaar beschadigen.
Een leerzame avond met goede aanvullingen van de aanwezigen.