• Sunday, 24 November 2024
Geen slooppremie oude auto
13 nov
7:07

Geen slooppremie oude auto

Fehac: De slooppremie oudere auto’s ontbreekt nog in stikstofplannen.

Regeling is vooral voor de oude diesel werkpaarden
Bij de oplossing van de stikstofcrisis waren er vooraf geen taboes: alles uit de kast om ervoor te zorgen dat er weer gebouwd kan worden. Vandaag heeft het kabinet gekozen voor 100 km p/u overdag op de autosnelwegen, ander veevoer voor de koeien, een noodwet om dijken en kust te kunnen blijven versterken en het uitkopen van varkensboeren. Een andere maatregel die er vooraf leek te gaan komen en nu op de lange baan is geschoven, is een sloopregeling voor auto’s van 15 jaar en ouder. 17% van het wagenpark is ouder dan 15 jaar en die zijn volgens de mensen die er verstand van hebben verantwoordelijk voor 35% van de vervuilende stikstofverbindingen. “Het gros daarvan zijn de werkpaarden en zeker niet allemaal de klassieke raspaardjes die door hun eigenaren met liefde worden gepoetst” zo meldde de Leeuwarder Courant afgelopen maandag. Er rijden 1,2 miljoen auto’s rond van 15 jaar en ouder. Als we even inzoomen op die klassieke raspaardjes: het aantal personenauto’s van 30 jaar en ouder is 353.000 stuks, waarvan 28.500 klassieke auto’s met een dieselmotor. Bij de bedrijfswagens is het aandeel diesels hoger: 50.500 stuks van 30 jaar of ouder waarvan 25.500 diesels. Bij dit alles geldt: hoe ouder het voertuig, hoe kleiner het aandeel diesels.  

Autobranche positief over sloopregeling 
De autobranche ziet zo’n sloopregeling wel zitten. Het zal zorgen voor een grotere vervangingsvraag en meer verkochte nieuwe auto’s. Tien jaar terug was er ook al een sloopregeling en daarmee verdwenen 80.000 ’walmende oude barrels’. Die regeling was toen een succes: de daarvoor bestemde pot geld was al gauw leeg. 

Gering aantal kilometers beperkt uitstoot enorm 
Maar oldtimers – ook de dieseloldtimers – zijn er niet om op te ruimen, maar om als mobiel erfgoed te bewaren. De sloopregeling is vrijwillig, niemand gaat de liefhebber dwingen om zijn klassieke diesel de deur uit te doen. Om de vervuiling door oldtimers te beoordelen moet er vooral gekeken worden wat er werkelijk uit de uitlaat komt. Natuurlijk komt er meer uit de uitlaat dan bij een nieuwe auto. Maar oldtimers rijden veel en veel minder dan een doorsnee oude auto: het CBS berekende dat een auto van 25-40 jaar jaarlijks 4.300 km rijdt en een 40-plusser maar 1.700 km. Oldtimers staan veel meer stil dan dat ze rijden. 

Schoner alternatief GTL is nu al beschikbaar  
Als de nood echt zo hoog zou worden dat de oude diesel helemaal verboden gaat worden is er gelukkig een goed alternatief voor de dieselbrandstof beschikbaar. Bij een aantal pompstations is de alternatieve GTL brandstof nu al verkrijgbaar. Gas to Liquid is een uit aardgas gewonnen synthetische brandstof die zonder aanpassingen van de motor in diesels gebruikt kan worden. De eerste praktijkervaringen laten zien dat het rijden op GTL veel minder rook en stank oplevert. GTL is een veel minder vervuilend alternatief voor de dieselbrandstof, nu al en zeker in de toekomst. 

Zie ook www.Fehac.nl

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.