• Thursday, 21 November 2024
Fehac nieuwsbrief
01 feb
8:41

Fehac nieuwsbrief

Op initiatief van de FEHAC trekken oldtimerfederaties samen op bij testen van synthetische brandstof.

FEHAC, de Federatie van Historische Automobiel- en Motorfiets Clubs, heeft zich aangesloten bij internationale initiatieven om in de eerste helft van 2022 E-fuel te testen voor gebruik in Mobiel Erfgoed. Dit is de uitkomst van een overleg in de Legislation Commission van de internationale Federatie FIVA.

Zowel Frankrijk (FFVE), Duitsland (ADAC) als Oostenrijk (ÖMVV) hebben concrete plannen om de eerste helft van 2022 daarmee testen uit te voeren.

Vice voorzitter Bert Pronk:” Ik heb voorgesteld dat deze initiatieven worden gekoppeld en dat ook de FEHAC zelf hierbij aansluit. Dat voorstel werd in de Commission van harte overgenomen!”

E-fuel is een schone, speciaal ontwikkelde synthetische brandstof die geschikt is voor oldtimers. De motoren van mobiel erfgoed zijn vaak niet geschikt voor de aanpassingen die nu aan de gebruikelijke benzine en diesel worden gedaan. E-fuel lost dat probleem op, zodat iedereen kan blijven genieten van al die historische automobielen en motoren.

FEHAC-voorzitter Stefan Hulman: “ Wij snappen heel goed dat Oldtimers niet zo schoon zijn als moderne voertuigen. Maar dat ontslaat ons niet van de verantwoordelijkheid om een steentje bij te dragen aan de beperking van schadelijke emissies. Daarom stimuleren wij E-fuel. Een bijkomend voordeel is dat de voertuigen hierdoor bovendien in de oorspronkelijke staat kunnen worden gehouden. Ook Mobiel Erfgoed kan schoon rijden!”.

De voorzitter van de werkgroep Brandstof, Peter Koger, zal de FEHAC in de internationale ‘test groep’ vertegenwoordigen

Waar blijft het kenteken voor mijn (land)bouwvoertuig?

In december zijn er erg veel aanvragen gedaan waardoor RDW nog bijna 100.000 aanvragen moet verwerken. Dus waarschijnlijk zit het kenteken in de pijplijn.
Als RDW vragen heeft over uw aanvraag, dan nemen ze kontakt met u op. Reageer op tijd want anders wordt uw aanvraag beëindigd.

’Maastrichtse Autopioniers’ niet op Interclassics, maar wel in nieuw boek.

Op het moment dat de gemeente Maastricht een ‘stadsronde’ doet over het autovrij maken van het oude centrum verschijnt een boek van auteur Jac Maurer over ‘De Maastrichtse autopioniers’. Onder normale omstandigheden zou Jac Maurer tijdens de beurs Interclassics Maastricht, in januari 2022, driemaal over deze uiterst boeiende geschiedenis hebben verteld, als onderdeel van de FEHAC Academy. De corona-perikelen hebben dat helaas verhinderd, maar nu Interclassics gepland staat voor september 2022 zal de FEHAC Academy opnieuw aandacht aan dit thema besteden. Het boek is in ieder geval een aanrader voor iedereen die geïnteresseerd is in geschiedenis van de auto en de historie van Maastricht in het bijzonder.  Jac Maurer:
Een autoloos Maastricht is nu ondenkbaar. Vóór 1900 weten de inwoners van deze stad niet beter. Een automobiel is dan nog nauwelijks gekend in de Limburgse contreien. Dit boek beschrijft de opkomst van het automobilisme in de Limburgse hoofdstad, toen de meest geïndustrialiseerde stad van Nederland. Het is een nog niet eerder verteld verhaal. Antwoord wordt gegeven op vragen als: wie zijn de Maastrichtse autopioniers, hoe zien de eerste auto’s er uit, wie verkoopt ze? Het verhaal -tot 1940- wordt geïllustreerd met veel afbeeldingen en foto’s van Maastrichtse auto’s en garagebedrijven, veelal nooit eerder gepubliceerd. Zichtbaar wordt hoe de auto zelf verandert van een eenvoudig voertuigje tot een gestroomlijnde limousine. Hoe het luxepaardje van de rijken zich ontwikkelt tot gebruiksvoorwerp van een grotere groep inwoners, zowel voor particulier als voor zakelijk gebruik. En ook: hoe Maastricht verandert door de komst van het automobiel. Met de vestiging van de eerste importeur-schappen van Renault, Berliet, Delage en Nagant is Maastricht een belangrijke schakel in de vroege Nederlandse automobielgeschiedenis.” FEHAC vindt het belangrijk dat de geschiedenis van de auto wordt verteld.
De maatschappij verandert snel en de auto en de stad zijn soms een lastige combinatie. Bijna iedere stad kent nu milieu- en 30 km-zones. Uiteraard onderschrijft FEHAC dat binnen de beperkte ruimte die de stad biedt, zorgvuldig moet worden omgegaan met de ruimte en de gezondheid van de bewoners. Maar niet vergeten mag worden dat de auto in belangrijke mate heeft bijgedragen en bijdraagt aan de ontwikkeling van Nederland tot de moderne maatschappij die het nu is. De auto en andere vervoermiddelen hebben niet alleen gezorgd voor een grote mate van bewegingsvrijheid, maar zijn ook heel belangrijk voor de economische ontwikkeling van binnensteden. Reden voor FEHAC om te participeren in de ‘stadsronde’ en de bedrijven in de Maastrichtse binnenstad te steunen. Jac Maurer schrijft regelmatig over autohistorische onderwerpen. Eerder verschenen zijn boeken ‘Gebr. Nefkens N.V., een eeuw autohistorie’ en ‘Renault, 100 jaar in Nederland’. Hij is (net als FEHAC) lid van de Contactgroep Automobiel- en Motorrijwielhistorie (CONAM)”. De historische auto’s, motoren en bromfietsen vertellen een belangrijk stuk van onze cultuurgeschiedenis. Deze geschiedenis mag niet verloren gaan en daarom is het goed dat er regelmatig verhalen over worden verteld. Uitgeverij Leon van Dorp
ISBN 9789079226887
https://www.leonvandorp.nl/boek/de-maastrichtse-autopioniers

Column van Herman Steendam

Bij deze Nieuwsbrief de laatste column van Herman Steendam, die al bijna 25 jaar een vaste plaats had in diverse klassiekerbladen.
In zijn columns steeds aandacht voor actuele zaken en ontwikkelingen rond het behoud en gebruik van mobiel erfgoed. Door deze columns konden de liefhebbers van het mobiel erfgoed, die geen lid zijn van een bij de FEHAC aangesloten club, ook op de hoogte blijven van de relevante ontwikkelingen in de belangenbehartiging. Gelukkig blijft Herman schrijven voor de FEHAC, al zal dat niet meer in de vertrouwde opmaak van de klassiekerbladen verschijnen.
Aan zijn laatste column geeft Herman een korte persoonlijke boodschap mee.
Als FEHAC bedanken wij Herman voor de mooie wijze waarop hij onze naam in zijn columns heeft uitgedragen.
Deze column kunt u hier lezen.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.