FEHAC: rijden op schone brandstoffen.
De FEHAC, de Federatie van Historische Automobiel en Motorfietsclubs heeft alle leden van de Tweede Kamer een bouwplaat van een autobus aangeboden. Uiteraard een autobus die rijdt op schone brandstof. De FEHAC vertegenwoordigt zo’n 230 clubs van oldtimer bezitters. Het behoud van dit mobiele erfgoed staat bij de ruim 50.000 leden van deze clubs voorop. Het moet kunnen blijven rijden zodat iedereen er van kan genieten. Maar dat moet ook ‘schoon’. Met deze ludieke actie vraagt de FEHAC aan de Kamerleden om het gebruik van e-fuels op te nemen in hun beleid.
De FEHAC stimuleert de ontwikkeling en het gebruik van e-fuels. E-fuels zijn synthetische brandstoffen die aan alle milieu-eisen voldoen en waarvan ook de EU heeft gezegd dat deze ook na 2035 gebruikt kunnen worden. Niet alleen in nieuwe auto’s zijn e-fuels bruikbaar, ze zijn ook heel geschikt voor Oldtimers. En dat is goed, want ombouw naar elektrisch zou funest zijn voor de cultuur-historische waarde. Voor het mobiele erfgoed is e-fuel een uitkomst. Voor het behoud van het voertuig is het goed om er af en toe mee te rijden, het hoort op de weg en het is essentieel om het mobiele erfgoed aan het grotere publiek te blijven tonen. Gemiddeld rijden historische voertuigen niet meer dan 1400 kilometer per jaar, dus dat is erg weinig. Zowel wat betreft het aantal kilometers alsook de uitstoot, zeker als op schonere brandstof wordt gereden.
De FEHAC is van mening dat het stimuleren van e-fuels in het algemeen een noodzaak is. In het luchtverkeer wordt al gevlogen op bio-kerosine. Dat is positief, want elektrische vliegtuigen zijn nog lang niet mogelijk. Maar ook voor het wegtransport zou het stimuleren van e-fuel een goede stap zijn. Voor het opladen van een Tesla Truck is bijvoorbeeld net zo veel elektriciteit nodig is als voor een hele woonwijk. Wat gaat dat worden als het hele internationale vrachtwagenpark dat voor het transport van goederen moet zorgen op elektrisch rijden over moet gaan? Hoeveel woonwijken zijn dat? En vervoer met de trein is ook geen oplossing want die komt niet overal. Het elektriciteitsnet kan nu al nauwelijks de vraag aan. En dan moet Nederland ook nog van het gas af en iedereen na 2030 ook nog in de elektrische auto. Dat gaat met kernenergie voorlopig niet lukken. De bouw van een centrale duurt nog zo’n 20 jaar en is dat voldoende?
Veel is mogelijk als de starheid om totaal over te gaan op elektrisch vervoer zou worden versoepeld en de inzet van e-fuels zou worden gestimuleerd. Auto’s, ook mobiel erfgoed, kunnen hier zonder problemen op rijden en het is schoon. Daardoor kan het huidige wagenpark ook veel langer mee. Ook dat is duurzaam!
En de prijs? Die gaat naar een normale literprijs als er voldoende geproduceerd wordt. Het is aan de Kamerleden en de regering om van de oliemaatschappijen te eisen dat zij overgaan op de productie van e-fuels. Hun huidige infrastructuur blijft dan bovendien gewoon bruikbaar. Het minieme beetje uitstoot dat er door het gebruik van niet-fossiele e-fuels nog vrijkomt weegt meer dan op tegen de 40% meer CO2 die de productie van elektrische auto’s kost.