Daf 55
Behept met het autovirus en van jongs af aan opgevoed met DAF hebben wij net iets meer als 20 jaar geleden deze DAF 55 Coupé 1e type uit 1969 aangeschaft.
Na 10 jaar actief en succesvol op de personenwagen markt bezig te zijn kampt DAF met een imago probleem. De automaat is voor die tijd vernieuwend, uniek en vooruitstrevend. Zeker gezien de innovatieve techniek die Hub van Doorne ontwikkeld heeft. Op dit moment wordt één op de drie nieuwe automaten die van de band lopen uitgerust met een Continu Variabele Transmissie, de doorontwikkelde uitvinding van de Variomatic.
De trutteschudder met jaratelaandrijving zoals de DAF door het leven ging moest aan de AED. DAF schreef zich in voor de Marathon rally London – Sydney en niet zonder het nodige succes bleek achteraf. Om marketing technisch in de showroom ook op de voorgrond te treden moest er wat gebeuren.
Michelotti, een zelfstandige Italiaanse auto ontwerper die de B-body de DAF 44, 55 en 66 heeft ontworpen, krijgt de opdracht een sportief productiemodel te ontwerpen en op de markt te brengen. DAF introduceert de DAF 55 Coupé 1e type met voor die tijd kenmerkende details zoals afwezigheid van een portierstijl; portierramen die de bovenkant van het portier vormen en sluiten tegen het rubber. In Italie geen probleem maar in Nederland met de vele regenval en de voortdurende harde westenwind een ongelukkige keuze.
Door de snelle ontwikkeling worden er technisch ook enkele fouten gemaakt: de grill, uniek voor dit model, is te rond en biedt te weinig ruimte voor de radiateur die voor motor afkoeling moet zorgen. Na 12.039 exemplaren komt DAF met het 2e type en de nodige aanpassingen waar er veel meer van zijn: de DAF 66 Coupé. Omdat de eerste coupé modellen vol liepen met water en de levensduur een halve eeuw geleden van een auto na 5 jaar was uitgediend zijn er niet veel meer van over.
Deze DAF die in de afgelopen 20 jaar niet meer als 30 kilometer heeft gereden is geheel gerestaureerd zowel technisch als body-off wat de carrosserie betreft. Over DAF en deze auto kan ik oneindig door vertellen maar zal jullie verder niet vermoeien en het bij een korte toelichting laten bij de foto’s.