Fehac: CO2 uitstoot toekomstige mobiliteit
FEHAC pleit voor ontwikkeling en toestaan van e-Fuel en stuurt daarvoor onderstaande brief aan Fractievoorzitters van politieke partijen in de Tweede Kamer. In de brief een pleidooi voor deze fossielvrije brandstof en een beroep op de politiek om behoud van verbrandingsmotoren, die daarmee kunnen rijden, te steunen. Dat laatste is van groot belang om het mobiel erfgoed, dat vooral is uitgerust met benzine en dieselmotoren, op een verantwoorde manier te kunnen blijven rijden.
BRIEF AAN VOORZITTERS TWEEDE KAMER FRACTIES VERZONDEN AUGUSTUS 2024
Geachte heer, mevrouw,
Als belangenbehartiger van het rijdend mobiel erfgoed willen wij u net voor Prinsjesdag wijzen op een oplossing voor het milieuprobleem. Wij hebben een welgemeende aanbeveling of advies voor u dat u mogelijk niet van een organisatie als de FEHAC zou verwachten. Als Federatie van Historische Automobiel- en Motorfiets Clubs vertegenwoordigen wij zo’n 230 clubs van oldtimer bezitters. Het gaat hierbij niet alleen om auto’s, maar ook historische motorfietsen, brommers, bussen, bestelauto’s, vrachtauto’s en landbouwvoertuigen. Het behoud van dit mobiele erfgoed staat bij de ruim 50.000 leden van deze clubs voorop. Het moet kunnen blijven rijden zodat iedereen er van kan genieten. En dat de bevolking geniet van deze rijdende musea mag blijken uit de grote bezoekersaantallen van oldtimershows, en -beurzen, de legio trouwpartijen in historische auto’s en het aantal burgemeesters dat een klassieker gebruikt om lintjes uit te reiken.
Die oldtimers zijn wat meer vervuilend dan moderne voertuigen, dat erkennen wij. Niet heel veel, want gemiddeld rijden historische voertuigen niet meer dan zo’n 1400 kilometer per jaar, dus dat is
verwaarloosbaar. Qua kilometers maar ook qua uitstoot!
Grote cultureel historische waarde
Als belangenbehartiger van het rijdend mobiel erfgoed zijn wij blij dat door de Tweede kamer is vastgesteld dat dit erfgoed niet alleen mooi is, maar ook van grote cultureel-historische waarde. Daarom vinden wij ook dat dit belangrijke cultuur-historische erfgoed bescherming verdient. Zeker in tijden waarin in het hoofdlijnenakkoord van de huidige regering het woord cultuur niet eens voorkomt!
Het kan ook schoon zonder elektriciteit!
Een CO2 reductie van het autopark in Nederland blijft noodzakelijk. Daar is de FEHAC het volkomen mee eens. Om dat toch te bereiken hebben we daarom een welgemeende aanbeveling voor u! Het gebruik van e-fuel en fossielvrije brandstoffen.
In de discussie over CO2-reductie wordt een belangrijke oplossing in Nederland compleet over het hoofd gezien. Namelijk het gebruik van deze e-fuel. Schone en vooral fossielvrije brandstoffen.
FEHAC stimuleert ontwikkeling
De FEHAC stimuleert de ontwikkeling en het gebruik van deze e-fuel. Brandstoffen die niet alleen aan alle milieueisen voldoen maar waarvan de EU vindt dat deze ook na 2035 gebruikt kunnen worden. Bekend is inmiddels dat veel autofabrikanten al investeren in de ontwikkeling van nieuwe verbrandingsmotoren.
Dat is goed nieuws, want volledige omschakeling naar elektrische voertuigen zou enerzijds een gigantische maatschappelijke investering vergen en anderzijds een enorme kapitaalvernietiging met zich meebrengen. Er is ook geen enkele reden om bijvoorbeeld bestelwagens en oldtimers op e-fuel niet toe te laten tot milieuzones.
Geschiktheid
E-fuel, zijn niet alleen geschikt voor nieuwe auto’s, vrachtauto’s en landbouwvoertuigen. Ze zijn ook heel geschikt voor Oldtimers. Dát is voor ons belangrijk, want ombouw naar elektrisch zou funest zijn voor de cultuur-historische waarde. Voor het mobiele erfgoed is e-fuel dan ook een uitkomst. De FEHAC is van mening dat het stimuleren van e-fuel in het algemeen een noodzaak is. Het elektriciteitsnet kan nu al nauwelijks de vraag aan. En dan moet Nederland ook nog van het gas af en iedereen na 2030 in de elektrische auto. Hoe gaan we dat doen? Met kernenergie? De bouw van een centrale duurt nog zo’n 20 jaar en is dat voldoende?
Versoepeling biedt meer
Veel is mogelijk als de starheid/regelgeving om totaal over te gaan op elektrisch vervoer zou worden versoepeld en de inzet van e-fuel zou worden gestimuleerd. Auto’s, vrachtauto’s, motoren, bussen en landbouwvoertuigen en ook mobiel erfgoed, kunnen hier zonder problemen op rijden. En het is schoon. Daardoor kan het huidige wagenpark veel langer mee. Ook dat is duurzaam!
En de prijs? Die gaat naar een normale literprijs als er voldoende geproduceerd wordt. Wij denken dat het heel goed is om van de oliemaatschappijen te eisen dat zij overgaan op de productie van e-fuel. Hun huidige infrastructuur blijft dan bovendien gewoon bruikbaar. Win-Win! En bedenk dan ook dat het minieme beetje uitstoot dat er door het gebruik van niet fossiele e-fuel nog vrijkomt ruimschoots opweegt tegen de 40% meer CO2 die de productie van elektrische auto’s met zich meebrengt.
Voor het behoud van de cultureel-historische waarde van het mobiele erfgoed en het stimuleren van een schone wereld is de FEHAC een prima partner. Wilt u ons streven naar het stimuleren van e-fuel steunen?
Wij gaan graag met u in gesprek.
Met vriendelijke groet,
Federatie Historische Automobiel- en Motorfietsclubs
w.g. Jannes Buiter, secretaris.