Geen slooppremie oude auto
Fehac: De slooppremie oudere auto’s ontbreekt nog in stikstofplannen.
Regeling is vooral voor de oude diesel werkpaarden
Bij
de oplossing van de stikstofcrisis waren er vooraf geen taboes: alles
uit de kast om ervoor te zorgen dat er weer gebouwd kan worden. Vandaag
heeft het kabinet gekozen voor 100 km p/u overdag op de autosnelwegen,
ander veevoer voor de koeien, een noodwet om dijken en kust te
kunnen blijven versterken en het uitkopen van varkensboeren. Een andere
maatregel die er vooraf leek te gaan komen en nu op de lange baan is
geschoven, is een sloopregeling voor auto’s van 15 jaar en ouder. 17%
van het wagenpark is ouder dan 15 jaar en die zijn volgens de mensen die
er verstand van hebben verantwoordelijk voor 35% van de vervuilende
stikstofverbindingen. “Het gros daarvan zijn de werkpaarden en zeker
niet allemaal de klassieke raspaardjes die door hun eigenaren met liefde
worden gepoetst” zo meldde de Leeuwarder Courant afgelopen maandag. Er
rijden 1,2 miljoen auto’s rond van 15 jaar en ouder. Als we even
inzoomen op die klassieke raspaardjes: het aantal personenauto’s van 30
jaar en ouder is 353.000 stuks, waarvan 28.500 klassieke auto’s met een
dieselmotor. Bij de bedrijfswagens is het aandeel diesels hoger: 50.500
stuks van 30 jaar of ouder waarvan 25.500 diesels. Bij dit alles geldt:
hoe ouder het voertuig, hoe kleiner het aandeel diesels.
Autobranche positief over sloopregeling
De
autobranche ziet zo’n sloopregeling wel zitten. Het zal zorgen voor een
grotere vervangingsvraag en meer verkochte nieuwe auto’s. Tien jaar
terug was er ook al een sloopregeling en daarmee verdwenen 80.000
’walmende oude barrels’. Die regeling was toen een succes: de daarvoor
bestemde pot geld was al gauw leeg.
Gering aantal kilometers beperkt uitstoot enorm
Maar
oldtimers – ook de dieseloldtimers – zijn er niet om op te ruimen, maar
om als mobiel erfgoed te bewaren. De sloopregeling is vrijwillig,
niemand gaat de liefhebber dwingen om zijn klassieke diesel de deur uit
te doen. Om de vervuiling door oldtimers te beoordelen moet er vooral
gekeken worden wat er werkelijk uit de uitlaat komt. Natuurlijk komt er
meer uit de uitlaat dan bij een nieuwe auto. Maar oldtimers rijden veel
en veel minder dan een doorsnee oude auto: het CBS berekende dat een
auto van 25-40 jaar jaarlijks 4.300 km rijdt en een 40-plusser maar
1.700 km. Oldtimers staan veel meer stil dan dat ze rijden.
Schoner alternatief GTL is nu al beschikbaar
Als de nood echt zo hoog zou worden dat de oude diesel helemaal verboden gaat worden is er gelukkig een goed alternatief voor de dieselbrandstof beschikbaar. Bij een aantal pompstations is de alternatieve GTL brandstof nu al verkrijgbaar. Gas to Liquid is een uit aardgas gewonnen synthetische brandstof die zonder aanpassingen van de motor in diesels gebruikt kan worden. De eerste praktijkervaringen laten zien dat het rijden op GTL veel minder rook en stank oplevert. GTL is een veel minder vervuilend alternatief voor de dieselbrandstof, nu al en zeker in de toekomst.
Zie ook www.Fehac.nl