Speedster
Moet je je voorstellen, komende zomer rijden in je adembenemende open auto. Kap naar beneden, snorrend over de wegen, met een snelheid van zo’n 100 a 120 kilometer. Je lichaam tintelt, je haar (indien nog aanwezig) waait door elkaar, je voorhoofd wordt gekoeld en geïnspireerd door racesuccessen uit het verleden. Je zit in je comfortabele stoel achter je klassieke dashboard met banjostuur.
Gevoel van tijdloosheid en terug naar de fifties. Je voelt je net een filmster, James Dean, but stay alive . Jerry Seinfeld had er ook een.
Ik heb het over de 356 Speedster Replica van het gelijknamige model van Ferdinand Porsche. Een model en een naam, aansprekend en geroemd om de mooie, maar vooral praktische, ontwerpen. Zeker aansprekend bij de snellere rijders onder ons. Het typische “aircooled”geluid, vooral bij de wat hogere toerentallen doet je hart sneller kloppen.
De keuze tussen een “echte ” en een replica heeft alleen met geld te maken. Een gerestaureerde Porsche 356 Speedster kost al gauw een 200 tot 300 duizend euro, een goede replica zo’n 35 a 45 duizend euro.
Het appèl aan nostalgie is het zelfde, de keuze wordt het een “echte ” of een replica is aan u. Een aantal replica Speedsters is van een bijzondere kwaliteit, originaliteit, gedetailleerdheid en goede afwerking en dat doet goed aan het respect voor Porsche. Natuurgetrouwe interieurs, cabriokappen en een ruime keuze aan luchtgekoelde motoren is kenmerkend. De meer “peppy” versies zijn zelfs uitgevoerd met een Subaru Impreza-, Porsche- of Alfamotor.
Opvallend goede en geïnnoveerde replica’s zijn mij opgevallen, zoals die van Intermeccanica, Vintage Speedster of die van Martin en Walker met de betere rijeigenschappen door verbeterde schokdempers, schijfremmen en natuurlijk met veiligheidsgordels.
Mijn Speedster 356 Replica, gemaakt door Martin en Walker uit de UK, heeft een ingekort VW chassis uit de periode 1967 – 1972 met een buizenframe als hulpconstructie, is voorzien van vier 5,5 x15 inch chromen stalen velgen, 5 gaats. Een 1675 cc getunde motor met dualport dubbele Webers en Porschekoeling. Dat levert 90 pk op de rollenbank gemeten. Met daarbij een lange vierbak als peppy aandrijving. Een stuurkolom en handrem systeem uit een originele Amerikaanse 356, geven samen met het banjostuur en klassieke bekleding de Speedster een originaliteitsboost.
Als je googelt onder “Speedster ” zie je hoeveel er te doen is rond dit fameuze model van Porsche. Namen als Beck, Chesil, Martin en Walker, Pilgrim en zelfs een Nederlandse producent, van Grinsven genaamd.
Voor goede en gedetailleerde verhalen, voor specificaties, voor productgamma’s, over factory – of selfbuild, heel veel kun je vinden op Wikipedia en Conceptcarz.com.
Veel Speedster plezier.