Storm in een Lotus
Ik zal beginnen met me voor te stellen: mijn naam is John Storm. Ik heb een opleiding gehad als automonteur. Daarna ben ik bij de Riva gaan werken in het leerling stelsel. Daar volgde ik toen mijn verdere opleiding. Vervolgens ben ik in dienst geweest en daarna ben ik gaan varen. Na twee jaar varen weer naar de garage terug gegaan. In 1970 ben ik bij een motoren revisie bedrijf begonnen. Bij diverse bedrijven ben ik zo werkzaam geweest, tot mijn pensionerin. Via avondschool heb ik mijn patroons- en middenstand diploma gehaald.
Ik ben in het bezit van een Lotus Europa S2 uit 1971. Dit is de tweede Lotus, mijn eerste was een S2 uit 1969. Helaas was die veel slechter.
Waarom Lotus? Wel er stond er eind jaren 70 begin 80 één te koop bij ons om de hoek. Die was van een Amerikaan die er vanaf wou. De auto stond vol met water en de techniek deed het ook niet meer, maar de body, van polyester, was aardig. Dus de auto gekocht als hobby auto. Dat heb ik geweten!, Veel elektra en mechanische problemen, wiellagers, remmen, etc. . Maar uiteindelijk toch zover kunnen krijgen dat we konden rijden.
Omdat de meeste van mijn voorgaande auto’s aan de roestduivel ten prooi vielen leek polyester mij de oplossing. Ik heb deze Lotus Europa weer rijdbaar kunnen maken en tijdens dit proces kwam mijn zwager eens kijken en zei: ¨zo’n auto staat bij mij in de buurt al jaren stil¨. We zijn samen gaan kijken en deze zag er beter uit dan de mijne. Via RDW hebben we de eigenaar opgespoord en daarmee contact gezocht. Ik heb anderhalf jaar geprobeerd deze auto te kopen en dat is uiteindelijk ook gelukt. De andere Lotus is weer verkocht. Aan deze moest ook nog het nodige gebeuren voordat ik kon rijden. Ook heb ik de nodige modificaties gedaan. Eerst een Renault TS motor erin. Later ook grotere bussen en zuigers, snelle nokkenas, een andere uitlaat, Webers enzovoorts.
Toen wilde ik er een 5- bak in, maar deze was twee centimeter breder dan de standaard bak. Aangezien de aandrijfas gelijk de bovenste draagarm is, moest ik de achterwiel ophanging wijzigen. Dit heb ik gedaan door een bovenste draagarm te construeren. Vervolgens de aandrijfassen met homokineten gaan gebruiken.
De auto is gespoten in 1984 in de kleur British Racing Green (de auto was geel). Maar polyester blijft werken dus zijn er de nodige cracks en beschadigingen te zien. Maar die laat ik zo, ik wil alleen het dashboard nog eens laten opknappen (nieuw fineer en lak) maar ik ben dit pas van plan als mijn andere auto, een Lotus Elan uit 1966 rijdbaar is. Daar is nog een lange weg te gaan met de body.
Mijn droomauto is een Lamborgini Miura 400 SV, maar dat zal voorlopig wel een droom blijven. Mijn financiële toestand laat zo´n droom voorlopig niet toe.
Groeten John